söndag 13 maj 2007

Nostalgia locomotive

Nostalgi på hög nivå. Vid middagen började vi prata om de olika godispåsarna som fans när man var liten. Palle Kuling, Dennis, Tom & Jerry och Fantomen. Fantomen var bäst och det endast pga klubban som man doppade i det salta pulvret. Det var så gott att jag inte kan komma på vad som mer fanns i påsen. Palle Kuling var äckligast, den kändes väldigt B.
Jag har tänkt mycket på mat och snacks som fanns när jag var liten. Curly fries var en kortlivad hit, Manfreds snillesnacks var delish, Caroons var några konstiag kex med mjölkchoklad fyllning som till utseendet påminde om hundkex. BonBon med måsskitar och råttpiss var urgott och roligt på samma gång, och det var alltid lika kul att åka till Danmark och se vilka smaker som dom hade där. BonBon kom ju från Danmark, där fanns till och med BonBon land dit jag alltid ville åka men anldrig fick för det var på Jylland och vi bodde alltid på Falster.
Men det jag saknar mest och som jag brukar prata drömmande om varannan månad är Party Pågar. En kaka från pågen som såg ut som en glasyr överdragen pepparkaka med strössel på. Så fort jag tänker på den känner jag hur saliven bara strömmar till i munnen, fan vad jag saknar dem.
Och finns det inte Capt'n crunch att köpa i Sverige längre, det fanns när jag var liten. Jag älskade Capt'n Crunch.
Det finns få saker som gör en så nostalgisk som mat..

Dagens låt.
the Strangelove-"I Wan't Candy"

Inga kommentarer: