torsdag 3 april 2008

take time to see the wonders of the world

  • REM
  • Björk
  • Alanis Morissett
  • Nirvana
  • Pearl Jam

Jag har svårt att respektera dig om du äger någon skiva av nämda artister. Då måste jag verkligen väga för och nackdelar med din personlighet, höra en förklaring eller hitta en riktigt bra skiva för att nollställa det hela.
Det är inte så att jag har en felfri samling själv (Silverchair, Muse, Hanson, Kent, Kula Shaker), men dom på min lista är så urbota tråkiga. Dom är inte ens riktigt dåliga, bara mediokert, café latte.

Dagens låt:
the Human League-"the Things that Dreams are Made Of"

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Du behöver inte respektera mig för fem öre, men Nirvanas Smells Like Teen Spirit finns i skivsamlingen, den spelas inte ofta alls, det ska villigt erkännas, men när den kom var det nästan som en orgasm. Hade du upplevt åttiotalet fattar du nog hur befriande manchester- och grungevågerna var. Inget mer plupp-plupp-pluppande med långa synthmattor, utan dansant rockänroll blev återigen nåt som lagom många människor för att fylla en klubb kunde gilla. Och Nirvana var ett kort tag en viktig ingrediens i den chilin.

REM, hmm, jag har ett par plattor från mitten av åttiotalet som fyller ut skivsamlingen alldeles utmärkt. Den enda låt jag lirar är dock The One I Love och den är fortfarande lysande, för att inte tala om It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine)som är en fantastisk liten sak som jag inte har men formligen älskar, inte minst på grund av titeln.

Ok, men Björk då? Nå i det fallet är jag mer ambivalent, jag gillar verkligen hennes totala brist på trendberoende, Björk gör vad hon känner för och med den rösten kan hon inte göra annat. Men jag har bara en platta, en Sugarcubessingel, hemma. Trots det älskar jag hennes punkattityd när hon sopar på pressfotografer och ber journalister dra åt helvete.

Resten skiter jag i.

I övrigt ha en skön helg!

rocky sa...

Meh! Synth äger ju! Är också mer estetiskt tilltalande.
(Respekten är ju inte helt uträknad, fanns ju sätt att bota det hela)