fredag 29 juni 2007

we've got time to kill.

Uttråkad och jag har redan fixat och trixat med itunes.
Då blir det en lista med covers som är bättre än orginalet.

*Sisters of Mercy-"Gimme Shelter" (orginal-Stones).
SoM lyckas bättre med att fånga "undergångskänslan" deras tolkning är verkligen riktigt förebådande.

*the Damned-"I Feel Alright" (orginal- Stooges men under namnet 1970)
Damneds tolkning är riktigt kaosartad och helt oordnad, vilket alltid är en fördel.
Dessutom är den bättre producerad.

*Pascal-"Jonnie" (orginal-Kal P Dal)
Pascals version är mera fysisk och råare. Den är ett cover mästerverk.
Orginalet görs dessutom av skåningar och det är sällan ett plus.

*the Horrors-"Jack the Ripper" (orginal-Screaming Lord Sutch)
Till skillnad från organlet är denne version inte lika spexig.
the Horrors har gjort en Jack the Ripper på amfetamin.

*Sex Pistols-"No Fun" (orginal-Stooges)
Jag är ingen Pistols älskare, visst har jag någon skiva men det har alla.
Denna tolkning kvalar in för att den är så otroligt kaxig. Stooges gör den blasé,
Sex Pistols ger "No Fun" den attityd den förtjänar.

*the Slits-"I Heard it Through the Grapevine" (orginal Galdys Knight & the Pips)
Orginalet är inte ens känt alla tror att det är marvin gaye som gjort den och detb säger en del.
Reglerna för en cover är "gör det annorlunda eller gör det bättre" och the Slits gör både och.
Jag som egentligen inte är något fan av baktakt.

Jag har nog flera på lager men jag får nöja mih med detta.
Jag har gjort ner tillräckligt många höjdpunkter i musikhistorein för denna gång..

1 kommentar:

Anonym sa...

Bara 08-fnask som kommenterar skåne och skåningar