onsdag 4 mars 2009

take off your pants and jackets

5 grader över noll strecket är synonymt med skinnjacka, med skinnjackan på kastar jag lystna blickar mot min jeansjacka. Olle har kanske rätt med att jag förmodligen kommer ha t-shirt i maj.
Och detta får mig osökt att tänka på våren 2002, den våren då jag umgicks med hiphopare (ja, jag är faktiskt lika förvånad själv). Allt var Olles förtjänst som var kompis med pundar Nicklas som just då var tillsammans med Lina som jackvägrade den 8 mars.
Hiphopare är inte så otrevliga och trångsynta som man kan tro. Dom välkomnade mig med öppna armar. Men så utgordes den kretsens stomme i huvudsak av ungdomar uppväxta på söder med föräldrar från finvänstern, och lägenheter precis vid Mariatorget där badrummet (enligt andras utsago) var lika stort som vanliga människors varagsrum. Det och en villa i Kragsta med en handikapp hiss i trappan.
Den våren bar jag även hiphop mundering (baggy och hoodie) för en dag, ett ganska tvärt kast för någon som mer var inne på Broder Daniel just då.
Inte kunde väl jag ana att jag 7 år senare skulle äga bamboo hoops en masse, guldkedja och dregla över sneakers. Just nu plöjer jag mig igenom Mikrofonkåt och är väldigt tacksam att jag inte behöver lyssna på den tillhörande musiken.

Dagens låt:
Sex Gang Children-"As Tears Go By"

2 kommentarer:

Anonym sa...

alltså. seriöst. du ska inte sitta på ett kontor och göra vad nu gör.
du ska skriva sveriges bästa krönikor i allehanda elitblaskor. nu tror jag mig veta att du inte skulle vilja skriva för allehanda elitblaskor. men det är poängen som räknas här...

fast å andra sidan känns det jävlans bra att ha dina krönikor lite för själv.

rocky sa...

Den som ändå satt på ett kontor.
Jag slavar på Lindex och säljer min själ varje dag, och det är väl det som ger mig inspiration. Att göra något som är så långt från mitt vardagsslit. Verklighetsflykt.
Tack förresten, jag tycker också att jag får till det ibland.