söndag 15 mars 2009

A deal with God

Ikväll är det dags igen för det som får mig att hålla ut vecka efter vecka. Supernatural säsong 4 startar ikväll kl 22.30 på Kanal 5.
En orgie i vrålåk, demoner, sex och kukrock. Minst sagt testosteronfyllt, och kvällens öppningscen ger mig fortfarande rysningar längs med ryggraden. Händerna som sträcks upp ur graven och skogsgläntan som ser ut som en nedslagsplats för en atombomb.
Jag blev ju tvungen att ladda ner säsong 4 i höstas när förra säsongs avslutningen lämnade mig med ett hål i magen och rödgråtna ögon. Men jag har varit duktig och bra kikat på 3 avsnitt för jag vill se den på TV för att visa mitt stöd.
Att serien har fått kritik pga av avsaknad av starka kvinnliga karaktärer rör mig inte i ryggen. Dessutom är den en anings obefogad med tanke på att den starkaste och mäktigaste demonen (till och med farligare än den gulögda mannen) är förkroppsligad till en liten tjej som heter Lillith. Som för övrigt var namnet på Adam (ni vet bibeln killens) första fru som sedan gick över till motståndarlaget, men det visste ni kanske redan.
Hur som helst, nu är allt bra igen när den bästa dramaserien i manna minne är tillbaka på TV.
(Det negativa jag har att säga är att jag inte gillar den nya Ruby och visst saknar jag fokusen på själva demonjagandet. Men serien har fått ett annat djup nu och en tungt överhängande domedagskänsla.)




Dagens låt:
Kate Bush-"Running Up That Hill (A Deal With God)"

Inga kommentarer: