onsdag 18 mars 2009

Mama I'm coming home

Idag blir det en utflykt norrutöver, till Lapplands Väsby. Jag ser nästan fram emot att stå vid bussterminalen med vårsolen stickandes i ögonen. Gå av vid Smedby och mötas av tystnaden som bara bryts av fågelkvitter och enstaka flygplan. Det är som att åka ut på landet.
Jag förstår inte folk som bor kvar i sin hemkommun hela livet. Dom får aldrig uppleva känslan av att komma hem.Man måste åka bort för att hitta hem, det är enkel logik.
Och även om jag brukar säga att jag aldrig riktigt bodde i Väsby, att jag alltid var på väg därifrån, så kan jag inte komma ifrån det faktum att jag spenderade nästan 22 år där. Det blir en del minnen.
Dessutom finns dem godaste pizzorna i Väsby.

Dagens låt:
the Four Seasons-"Walk Like a Man"

3 kommentarer:

Anonym sa...

så där är jag. jag växte upp bland koskit och grädde 3 mil från närmaste städer. jag kan idag tycka att det är jävligt skönt att känna odören från avfall och sågspån. och jag lovar. jag har bott mer på landet än vad du någonsin har varit i närheten av.

Anonym sa...

jag är uppväxt på östermalm/kungsholmen/vasastan. (i den ordningen). tyvärr har jag inte den där miljonen eller tjugo åren i bostadskön som krävs för att bo där än idag. jag var tyvärr på väg därifrån hela tiden.

rocky sa...

det betvivlar jag inte, men med ett Stockholms öga är jag uppvuxen på landet

Sofia
ouch..