fredag 27 mars 2009

Man when I told you she was cool, she was red hot I mean she was steaming

Jag funderar på att sammanställa en lista på de 50 eller 100 bästa låtar, något som egentligen inte borde vara så svårt eftersom jag inte är ovan att utbrista "eventuellt världens bästa låt!".
Men det är sådan projekt som gör att man får cancer. Pressen och ångesten uppblandat med sömnlösa nätter då man vrider och vänder sig i sängen över om inte Keith Courvale-"Trapped Love" inte ska ligga högre upp. Eller om East 17-"Stay Another Day" ens ska få vara med på en sådan lista med risk för att dra ner värdet på de övriga låtarna. Eller om man ska köra med blandbands reglerna då en artist inte får vara med mer än 1 gång.
Eller om det ens spelar någon roll vad jag tycker, jag som inte är någon opinionsbildare eller har någon större läsarkrets än ca 15 återkommande per dag och ca 30 unika.
Men en sak vet jag säkert. Och det är att Thin Lizzy-"the Boys are Back in Town" är värd en hög placering. Nostalgi är nyckelordet i nämnda låt. Nostalgi och riff. Den som inte blir berörd av den låten är kall, förmodligen så kall att den inte heller blir berörd av "Tell Laura I Love Her" (som också bör var med högt upp på listan).
Jag borde kanske göra som med min, nu inaktuella, lista över dödsfiender. Ha en liten bok med mig och skriva ner det precis när jag tänker på det så jag sedan har material att bygga på.
Förut sade jag att jag skulle skriva ett manifest, men den här listan känns bättre att lämna till eftervärlden.

Dagens låt:
Thin Lizzy-"the Boys are Back in Town"

3 kommentarer:

sofia sa...

jag tror på idén med att ha en liten bok som man antecknar i när andan faller på. det är alldeles för psykiskt påfrestande att sätta sig och pressa ut de 100 bästa låtarna.
(har iofs redan några sådana utkast på datorn, som däremot inte lett till färdig produkt ännu).

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag tycker verkligen du ska göra det - dom 100 sämsta, tror det blir en underhållande lista...

rocky sa...

det blir ju för svårt? jag kan göre en lista över kanske 20 dåliga covers som an önskar att man aldrig hört.