torsdag 28 augusti 2008

If I've made it through christmas without smoking 'till your parents went to bed

Jag brukar ofta prata om att jag allra längst inne under min hårda rustning har ett pophjärta som bultar lite hårdare och snabbare när jag väl hittar den där perfekt snickrade melodin i perfekt symbios med en bitterljuv text.
I det här fallet är det the Wave Pictures, som jag upptäckte lite sent när vi var i London, som ter sig vara besläktade i rakt nedstigande led med Hefner. Mitt omdöme kan vara lite manipulerat av att jag såg dem samma kväll som Hefners alldeles egna Darren Hayman.
Men vem kan inte älska låtar som "I Love You Like a Madman" med sin ärliga text, härliga gung och fina blås (Håkan Hellström har en hel del att lära sig när det gäller blåsarr, en hel del.)
The Wave Pictures kommer dessutom ganska lindrigt undan med Sam Cooke covern "A Change is Gonna Come", även om jag föredrar Otis version alla dagar. Deras version är ändå genomförd med en viss vördnad som gör att man inte kan annat än att lyfta på hatten och säga "A is for affort"
Det är en fin kontrast till Sisters of Mercy, även om "Somekind of Stranger" är den bästa gothballaden någonsin.

Dagens låt:
the Wave Pictures-"Long Island"

Inga kommentarer: