lördag 23 augusti 2008

går du ofta hit?

För snart en månad senad skrev Alla Smutsiga Detaljer om när hon fick bevittna en mycket aggresiv raggning på sin lokala krog. Idag fick jag se en mycket aggresiv raggning på tuben kl 14 på dagen utan att alkohol var med i bilden.
Låt mig måla upp scenarito:
Jag, en kvinna och en tjej i övre tonåren (ca 18 år) delar säte när vi får besök av en man i 25-30 års åldern. Jag vet inte om det är relevant att säga att han var väldigt mörk och den unga tjejen var blond och sportade "förorstlooken". Han sätter sig bredvid mig och säger hej vilket jag tack vare stora solglasögon, ipod på hög volym och ett bittert sinne lyckas igorera totalt. Då siktar han in sig på tjejen. Han frågar hur hon mår och naiv som hon är tar hon av sig sina hörlurar och svarar honom. Aj, aj, det skulle hon aldrig gjort. Där och då inleds jakten på hennes telefonummer. Hon är artig och säger att hon har pojkvän, han ger sig inte och hon blir märkbart illa till mods av hans närmanden. Vid Gamla stan går den äldre kvinnan av och han sätter sig bredvid henne. Stackars lila flicka, jag var så nära att säga till mannen på skarpen att han skulle lägga av, för hur dum skulle hon vara om hon gav sitt nummer till en total främling? Men jag gjorde inget annat än att stirra ut genom rutan. Jag skämdes för jag hade tidigare hånflinat åt hur hon såg ut. Jag blev illamående över hur hemsk jag egentligen var. Men det behövde jag inte grubbla över så mycket längre då tjejen gjorde en snabb sorti vid Slussen, och jag är ganska säker på att hon inte skulle av där egentligen.

Folk kan säga vad dom vill om att vi svenskar är så tråkiga som inte pratar med varandra på tunnelbanan, men jag tycker det är bland det finaste vi har. Vi ska vara tacksamma för att svenskar är så tillbakadragna. Enda gången man ska bli raggad på på tunnelbanan är när kl är 3 på en lördagsnatt och "förövaren" är så packad att han inte ens kan fokusera blicken på "offret".
Det är den svenska modellen vi ska hylla, det och vårat fina kösystem.

Dagens låt:
Ramones-"I Wanna Be Your Boyfriend"

2 kommentarer:

Anonym sa...

word!

rocky sa...

jag ska kanske starta ett upprop mot oanständig raggning på fel plats.