torsdag 7 maj 2009

twentyfirst century boy

KGB quizet var visst i tisdags så det missade jag. Jag får stretcha framför datorn för nu är det bara en vecka kvar till, vad jag hört är, säsongens sista quiz.
Utöver den sedvanliga pre quiz stressen, stressen över ens egna okunskap har Olle lyckats ge mig ännu ett ångest moment. Att försöka summera 2000-talets första årtionde ter sig som en omöjlig uppgift. I alla fall för mig som spenderat större delen av decenniet med att gräva mig bakåt mot 70-80-talet. Några låtar som jag direkt kommer att tänka på är Melody Club-"Palace Station", Mando Diao-"Motown Blood", Vue-"Find Your Home", Johnny Boy-"You are the Generation that Bought More Shoes..." Wave Pictures-"Now You are Pregnant" sedan något med Pascal, Strokes, Glasvegas, Pink Grease och the Horrors.
Men jag gör nog bäst i att låta folk som lyssnar på aktuell musik göra listan. Det jag gör bäst är ändå att klaga på andra människors val och smak.

Dagens låt:
Skinny Puppy-"Assimilate"

4 kommentarer:

sofia sa...

att klaga är även min specialitet. jag tycker du skriver en lista, och lämnar den ett par år. sånt här kräver avstånd i tiden, så att så mycket fördomar som möjligt hinner dö bort. (ett tips jag snott från gadamer).

rocky sa...

lägga listan i en "time capsule" låter inte så dumt. Annars hade jag tänkt skriva ner alla låtar jag kommer på, lägga dom i tunna och dra upp dem en och en för att diskutera värdet i dem med min kära sambo.

sofia sa...

det låter också kul. jag önskar ibland att henrik inte bara lyssnade på hiphop (för han lyssnar BARA på hiphop). då hade man kunnat göra något sånt ihop.

rocky sa...

det låter lite enformigt faktiskt, men det kanske ger sig efter år av sublima budskap.