fredag 20 juni 2008

the lunatics have taken over the asylum


Midsommar och jag har aldrig haft det särskilt bra ihop. Jag har nästan inga fungerande relationer med svenska högtider men nu snackar vi om midsommar. Som barn brukade min familj åka ut till min sadistiska och illasinniga morfar på Vätö, kvällen brukade sluta med ett högljudd samtal (ett bråk) mellan morfar och pappa. Dagen tillbringades på en äng med gudsförgätna dragspel och ö-bor i folkdräkt varav den värsta var min farmor. Borgaren. Hon försökte alltid tvinga upp mig och dansa. Jag vägrade resolut för redan som 6-åring insåg jag att man måste sakna vissa viktiga personlighetsdrag för att uppskatta "Små Grodorna". Min syster som även var farmors favorit ställde upp, en riktig fjäskare. Farmor uppskattade hennes blomintresse mer än mitt intellekt. Nu viker jag från ämnet. Sista dansen runt stången var jag tvungen att delta i, för dom som dansade fick gratis fika först och gratis fika här jag alltid uppskattat oavsett ålder. Mitt deltagande var på minimal nivå, jag gick med armarna i kors och tittade surt ner i backen.
Det var midsommar på Vätö, och i mina tidiga tonår var jag väldigt anti allt, sedan träffade jag Olle och han fyller år runt midsommar likaså hans kompis. Olle var aldrig lika anti som jag (everybody loves Olle som jag brukar säga) så det blev något slags midsommarfirande på tonårsnivå. Bli full snabbt. Första året blev jag riktigt förolämpad när någon sa att jag såg ut som den blonda tjejen i Shebang (någon som minns dem?). Och när vi väntade på nattbussen kom några poliser och anklagade oss för att ha varit och pillat på några bilar. Täbygängets midsommarfiranden kan sammanfattas med ett ord: Flopp.
Vad gör jag nu för tiden på midsommar?
Förra året jobbade Olle natt så det blev en schysst hemmagjord hamburgetallrik med min fantastiska Coleslaw och till det "Land of the Dead".
Idag blir det något slags umgänge med Högdalen, och jag ska försöka ingorera att det är midsommarafton och se på det hela som en trevlig fredagskväll istället.
Men jag funderar på om jag inte ska gå ut och plocka lite blommor för at fördriva tiden lite.
Dagens låt: Fun Boy Three-"The Lunatics (Have Taken Over the Asylum)"

3 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Ett gott råd för att komma över din högtisfobi på samma tema som födelsedagarna. Alla dagar då man faktiskt har en given anledning/ett alibi för fest är dagar när man måste anstränga sig mindre (för att hitta på en ursäkt).

rocky sa...

och nu blev faktiskt årets midsommarfirande riktigt lyckat, just för att det inte var något fokus på midsommar.

Alla smutsiga detaljer sa...

Härligt, min också - och så fick jag spela boule fast inte i Högdalen!