torsdag 28 februari 2008

A day in a life



Jag tror det var på våren 2001, jag var alltså 15 skulle fylla 16. Jag hade haft en dag i stan med Anna Larsson, jag minns inget av den dagen förutom att jag stog inne på Skivhuset (nuvarande Bengans) på Drottningatan med dessa 2 skivor i varsin hand. Jag kunde inte välja vilken jag skulle köpa så det blev båda. Förmodligen hade jag nyligen agerat svart städhjälp hos min farmor annars skulle det inte varit på tal om sådana ekonomiska utsvävningar. Farmor finansierade ganska mycket under mina tonår fram tills hon dog. Men jag var tvungen att damsuga den där 3 plans villan i Sollentuna för endast 500 spänn. Jag var billig, det är jag nog fortfarande
Det var en sådan där riktigt stereotypisk vårdag och när jag kom hem satte jag på mina skivor på högsta (mest hänsynsfulla) volym. Jag putsade mina fönster, eller jag försökte. Jag satte upp nya gardiner och spelade skivorna om och om igen. Jag minns den dagen så tydligt, jag minns vad som hände efter skivköpen tydligt. Jag minns att jag tyckte att jag var den coolaste inom 2 mils radie. När jag kollar på "Revol videon känner jag fortfarande något i hjärtat. Det känns varmt och tomt, en kluven känsla. Men det skivköpstillfället, den känslan, de tydliga minnena, det slår alla andra skivköp jag gjort.
(Fast när jag gick i snöstorm för att köpa "the Rise and fall of Ziggy Stardust" konkurerar likså när jag köpte "Transformer" under ett nervöst tidsfördriv innan jag skulle träffa Olle för första gången)
Jag vältrar mig mer än gärna i nostalgi.

Inga kommentarer: