torsdag 6 november 2008

I'm with stupid

Jag tror det var förra veckan som vi besökte Nationalmuseum i ett försök till att vara lite kulturella.
Det dröjde inte länge innan jag insåg att jag fattar noll av konst. Avdelningen med svenska form fattade jag, Jag har liksom hållit i dem där gamla mjölkpaketen. För att göra det lite roligare undslapp mig små glada rop med "boobies" eller "rattar" till varje tavla med en kvinna som hade sina behag exponerade. Jag kom fram några viktiga saker där. Folk blir konstnärer för att få kvinnor att näcka framför en. jag är dummare än vad jag tror och jag förstår verkligen inte konst. Det var en tavla där som jag riktigt gillade som jag fortfarande kommer ihåg. Den föreställde Hornsgatan en natt i början av 1900-talet, en fyllenatt och jag känner igen mig. Kanske inte från just Hornsgatan, men konstnären hade verkligen fångat känslan.

Men vem försöker jag lura egentligen. Den verkliga anledningen till besöket på nationalmuesum var för att "Jönssonligan och den svarta diamanten" utspelar sig där. På vägen dit upprepade vi våra favoritrepliker och scener. Framförallt den där japanen får en massa toarullar på sig när han sitter på muggen. Snacka om att jag blev besviken då toaletterna är mycket flådigare i filmen än i verkligheten. Jag gick där ifrån besviken och dumförklarad.

Dagens låt:
Bob Log III-"Clap Your Tits"

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag förstår inte heller konst. jag vill påstå att jag har ett estetiskt rättesnöre inom mig, men att analysera sönder någonting på ett vernissage, det ligger utanför min förmåga.
så du är inte ensam.

rocky sa...

Jag kände mig väldigt ensam på museet, folk stod och kollade på en tavla i flera minuter medan jag kastade ett getöga och gav upp me det samma.