lördag 10 maj 2008

Mo money mo problem

Olle skrev om Erlend Loe igår/i morse vilket sammanträffande för igår tänkte jag på att Naiv.Super nog är den bok som påverkat mig mest. Jag fick den av min brors dåvarande flikvän kanske 1 år efter att Olle berättat om den, men hans ex var utlånat till Pundar-Niklas. Efter att jag läst Naiv.Super kände jag ett stort sug efter en bultbräda. Men jag köpte en boll istället. En boll som jag och Olle spenderade timmar att kasta till varandra när vi inte var ute och kastade frisbee. Det var sommaren då Olle var arbetslös och jag precis tagit studenten. Vi hade inga pengar. Jag hade lite sparat och försöjde oss båda. Vi köpte glass och kanske chips var tredje vecka. Det hände att vi köpte skivor på Record Hunter som hade 4 för 3 eller 3 för 2.
Den tiden vi var i Täby hos Olles föräldrar tog vi kvällsdopp, eller eftermiddags dopp eftersom det oftast skedde runt kl 17, i Rönningesjön. Kom hem vilade i sängen tills temperaturen blivit dräglig för att sedan kasta frisbee i någon timme på gräsmattan mellan Åkerbyvägen och Marknadsvägen. Gick hem och kollade på "Sommarbio" på TV3. Var det den sommaren som dom körde en massa highschool filmer? När vi var hos mina mamma i Väsby var det en annan rutin. Efter middagen gick vi våran runda som avslutade på mitt gamla dagis där vi gungade i någon timme.
Naiv.Super är en bok som alla stressade människor bör läsa. Jag var faktisk gladare då när jag inte hade några pengar, men tid till att kasta saker fram och tillbaka. Har man inga pengar att spendera finns det inte så mycket att spendera dem på. Det var enklare då när man inte skaffat sig dyra vanor som alkohol och Ben & Jerrys glass. Eller så var det bara enklare för jag skulle fylla 19 och inte 23 och Olle var 21 och inte 25.

Dagens låt:
Gary Numan-"M.E"

1 kommentar:

Culkin sa...

Såhär i efterhand låter det precis lika trevligt som jag minns det.
Frisbee nåndag?