måndag 31 mars 2008

everything's for sale

När blev det OK att shoppa 2nd hand och en skymf att shoppa på REA?
Jag klarar inte av att handla kläder 2nd hand eftersom jag är rädd för att få saker under naglarna (en liten fobi jag har), saker som kan finnas i botten på väskor eller ligga och lura i fickor. Om jag kunde skulle jag göra det, jag har sett många väskor gå mig förbi på grund av detta. Men jag är en mästare på att göra REA fynd. Klänningar för 74:-, kjolar för 25:- osv, billiga saker som jag har kvar år efter år. Det finns ingen heder i REA längre. Om man vill vara ensam med något så är symaskinen, sidenbanden och paljetterna aldrig långt borta.

Men jag kan förstå varför REAn är så skamfull. Den är hetsig och rörig, kläder ligger på golvet och folk köper saker bara för att det är så billigt. Det ser jag under reaperioderna på jobbet. När dessa infinner sig är det ännu tyngre att masa sig iväg till jobbet. I 2nd hand affärer är det däremot väldigt lugnt och stillsamt, fortfarande lite rörigt men saker ligger i alla fall inte på golvet.

Tills jag övervunnit min "få saker under naglarna" fobi kan ni "vintage" människor känna er lugna, för jag skulle vara en farlig konkurent. Ni skulle bara se min smaklösa men charmiga porslinskatt som jag lade vantarna på en utav de enstaka gångerna jag hade vägarna förbi myrorna.

Dagens låt:
Sisters of Mercy-"Knocking on Heavens Door"


(Guns tolkning kom samma år men Sisters är självfallet mycket bättre, Guns är för bredbent. Jag kan liksom se den mekaniska tjuren i bakgrunden)

Inga kommentarer: