onsdag 19 december 2007

Biltema

Jag har egentligen en alldeles för bra hårdag för att sitta hemma vid datorn. Men nu är fallet så och då gör jag det bästa av saken.
Billåtar, det finns många bilar att sjunga om, eller bilrelaterat. "Har dom bröst eller motor kommer dem att ge dig trubbel".
Vi riktar in oss på bilarnas bil, Cadillac (själv förerdar jag nog Chevroletes och Buicks men vad vet jag om bilar, eller musik för den delen). Jag ger er 5 låtar, 5 åsikter.

5. the Clash-"Cadillac"
En cover och inte särskilt bra, den känns lite billig. Som en cover ett pubrockband spelar, och visst Joe Strummer har spelat i ett sådant band så det får en logisk förklaring.

4. Bo Diddley-"Cadillac"
Svänigt old school från den tiden då en Cadillac var for real. Visserligen vill han ju inte ha en Cadillac och om det inte vore för ett rätt så cheezy saxofon solo skulle jag nog placera den högre.

3. T.rex-"Cadillac"
Inleds med min ungdomshjälte Marc Bolans karaktäristiska yeah och körerna. Lite gospel, testify känsla. "Baby i wanna buy you a cadillac, I bought it with my soul but you say that you wanna give it back" Hädelse!

2. Broder Daniel-"Cadillac"
Jag försöker ibland förneka att jag lyssnat på Broder Daniel, att det tillhör min förvirrade gymnasieperiod. Men jag kan inte förneka att "Cadillac" är en bra låt, det kan jag unna en man med krypande hårfäste som lever i förnekelse. Det kan jag unna honom.

1. Pascal-"Cadillac"
Det är verkligen inte en nyheternas behag, Jag har hört den för ett tag sedan och en satte sig med det samma. I ryggraden, i magen. Den var så rätt. Primal skrik och en text med ca 2 rader som går runt " du gav mig en cadillac att leva mitt liv i, jag kommer att köra dig tills jag dör". Det ryms så mycket i så lite och jag kommer att spela den låten till jag dör.

Ni som inte fick plats av olika skäl men förtjänar en shout out:
Pink Grease-"Carlights"
the Cramps-"I'm Customized" "Sado County Auto Show"
Depeche Mode-"Behind the Wheel" "Route 66"
Pascal-"Motorväg"
Hasil Adkins-"Get Out of My Car"
the Clash-"Car jamming"
the Nomal-"Warm Leatherette"

"and to those who were forgotten...sorry"


1 kommentar:

Yo-Nas sa...

är det en ny pascal låt?
tyckte inte jag kände igen titeln/texten