fredag 20 juli 2007

it's a long way back to Germany

Ok, jag är inte lika rädd för att dö av en hjärtattak knall och fall innanför dörren när jag är 40 som Frank Tovey.
Han hade en medfödd hjärtsjukdom läste jag nyss, men jag är fortfarande rädd för att dö. Men inte lika rädd som jag är för att andra människor ska dö. Jag är rädd för döden kort och gott.

On a lighter note:
Olle tycker att det är lite coolt/roligt att Enrique Iglesias har ett pingisboll ljud i sin "hit".
Jag tycker att det är mindre coolt/roligt men jag kan relatera till det.
Bland det bästa som finns är när musik inte görs med dem vanliga grunderna, men en pingisboll är lite simpelt.
Jag har åtminstone två bättre exempel. Det första är:
Depeche Mode-"Pipeline" som inte innehåller ett enda ljud från ett konventionellt instrument. Alla ljud är inspelade från byggnadsplatser, rivningsplatser och tåg för att sedan mixas om i studion. Resultatet? Enastående.
Det andra:
Fad Gadget-"Collapsing New People" där det malande mekaniska ljudet som hela låten är byggd runt kommer från en enorm gammal tryckpress. En sak som gör låten ännu mera oemotstådlig är att tryckpressen stog i källaren på lägenheten som dom hyrde i Berlin.
Ja, Berlin det är ett nyckel ord. Som jag sagt förr, i stort sett alla bra artister/musiker/grupper har haft en Berlin period eller något speciellt band till staden.

Det är delvis därför jag vill ha flaggan från Berlin Video.
Nästa resmål blir nog Berlin, synd att Hansa studios är rivet.
Depeche Mode spelade in ett par skivor där och studion låg bredvid Berlinmuren.
Jag gillar de forna kommunist staterna, förfall, smuts och industri. Lite gotiskt nästan...

Dagens låt: Ramones-"It's a Long Way Back"

Inga kommentarer: