torsdag 8 januari 2009

laserpointer boogie

Jag bor i en gavelägenhet och det innebär att jag har ett extra fönster. Det var en lyx fram tills det ett 6 vånings hus smälldes upp några meter bort. Nu har jag fri insyn till folk och folk har fri insyn till mig vilket leder mig till en incident som inträffade idag.
Jag satt i godan ro och tittade på någon skitvideo som gick på MTV2 när jag såg en röd prick dansa över vardagsrumsgolvet. Min första tanke var att någon galning med lasersikte tänkte skjuta mig, min andra mer rationella tanke var att några ungjävlar i huset mitt emot fått en laser pekare. Något som var "the rage" när jag gick i 6:an och som jag trodde att man nu för tiden mest använde till att retas med katter. Hur som helst blev jag förbannat och visade fingret i fönstret och det var bara upptakten. Om ungjävlarna hade vetat vem som bodde i den här lägenheten hade dom nog siktat på grannen. Man jävlas inte med mig som dessutom fick en kikare i julklapp.
Jag greppade min kikare stationerade mig i fönstret och skrek profaniteter och "bring it" samtidigt som jag gestikulerade lika vilt med armarna som en sicilianare. Så fort jag tog bort kikaren från ögonen dök pricken upp och försvann när jag lyfte upp den igen. Men jag var snabbare, jag såg från vilket fönster och jag var orubblig, jag väntade ut dem lika tålmodigt som en Navy Seal. Jag bara väntade på att dom skulle begå ett misstag. Under tiden funderade jag på att skriva en hotfull lapp och sätta upp i deras hos där jag skulle nämna att jag utöver en kikare även fick en ny vass kniv i julklapp. Men vad såg jag då i det upplysta fönstret bredvid, var det inte något som rörde sig. Jo visst var det någon där. En brunhårig pojke och en blond pojke i ca 10-års åldern som försökte gömma sig bakom gardinerna. När jag såg dem skrek jag och pekade på dem, lutade huvudet bakåt och släppte lös ett hånfult och triumferande skratt. Jag vann. Det var över såg jag drog ner persiennerna mycket belåtet och drack min kopp kaffe. Det var 30 roliga andrenalinfyllda minuter.

När jag ändå hade persiennera nere kunde jag lika gärna städa hämningslöst. Städa med dansbreaks till Billy Idol, den bästa städmusik.

.............................

Gitarren har kommit nu, någon får hemskt gärna komma och stämma den åt mig. Jag har försökt men det blev bara värre. Som tack kan jag bjuda på mina utsökta citronmuffins och Maxwell House.

.............................

Jag är ledig 5 dagar nu!

Dagens låt:
the Go Go's-"Vacation"

4 kommentarer:

Anonym sa...

vet inte om jag läst om den här gruppen hos dig, vilket inte skulle förvåna mig alls med tanke på din smakfulla smak för musik.
men om det inte är du som skrivit om dom, så kolla upp a place to bury strangers.

rocky sa...

Namnet har jag stött på ett antal gånger men aldrig riktigt huggit på. Vid första lyssning låter det för mycket Joy Divison (ett av mina hatband). Annars tackar jag så mycket för att du tror att jag har smakfull musiksmak.

Alla smutsiga detaljer sa...

Visst är det härligt att bo i en stad....

rocky sa...

eller förort...