torsdag 8 januari 2009

Here is the house

Vad är det för jävla hus jag bor i!?
Varför öppnar ingen när man ringer på dörren?
Jag börjar om från början.
Vi har en väldigt gammal spis som funkar väldigt bra inom vissa områden och inte alls inom andra.
Det som är bra är att ungen blir varm på några sekunder det som är dåligt är att den kan göra så att en propp går. Det var vad som hände nu. Det har hänt förut men då har jag inte varit helt ensam, jag vet alltså inte exakt hur man återställer allt till det normala.
Hur som helst, där stod jag på en stol ensam i mörkret med en ficklampa i munnen och pillade på alla olika reglage utan något som helst resultat och jag kände hur min panik stegrade. Den trådlösa telefonen fungerade förstås inte och min mobil var död. I en kombination av rationellt och irrationellt tänkande började jag plocka ur kylen och frysen och tänkte jag får väl klara mig en natt utan ström så får Olle fixa det när han kommer hem i morgon bitti. Men nu var det ju ett nytt år och jag måste lära mig att hantera olika sociala situationer. Jag slängde på mig mina pyjamasbyxor och ett linne under min morgonrock (jag hade precis duschat), tog ett djupt andetag och ringde på hos grannen. Som inte öppnade! Och inte nästa heller! Jag skulle hellre spenderat en natt på grottnivå än ringt på hos min dödsfiende. Det fick mig att återvända in till proppskåpet. Tacka fan för det! Jordfelsbrytaren som inte velat rubba på sig lossnade till slut.
Nu har jag el och jag är skitförbannad. Vad har jag för hemska grannar som inte vill hjälpa mig. Jag svär på att dom kikade i nyckelhålet såg mig med blött hår och tyckte att jag såg konstig ut. Tänk om jag behövde hjälp med något allvarligt. Jag hade öppnat dörren. Jag öppnar till och med när jag ser fittgrannen utanför.
Skäms gör jag också. Det krävdes mycket av mig att ens gå ut i trapphuset så som jag såg ut och så pissar dom på mig. Men om det är så vi gör här tänker jag inte vara sämre (eller bättre).
Inte ens om någon står blodig utanför tänker jag öppna min dörr.

3 kommentarer:

Isabelle sa...

eller så var de inte hemma? jag vill tro att folk i allmänhet är bättre än så.

rocky sa...

Nä! för jag hörde minst en TV apparat!

Anonym sa...

jag öppnar inte heller dörren. faktiskt. jag låter henrik göra det, eller så gömmer jag mig i sovrummet med min morakniv. mitt liv är en skräckfilm.
fast jag har inget kikhål, så jag kan ju inte se vem det är som ringer på.