måndag 19 januari 2009

Allt är bara jag, jag, jag

Jag heter Caroline, ett namn jag mer eller mindre föraktat sedan barnsben då jag hade svårt för att säga R. Varje dagis samling var ångestframkallande, pulsen steg allt högre när det närmade sig min tur att säga mitt namn. Inte nog med att det var ett R i, det var ett långt namn så lidandet ville aldrig ta slut. Smeknamnet Carro gillade jag inte heller, det gjorde mig rent förbannad. Min tröst är att ett av mina potentiella namn innan Caroline var Jasmine som är riktigt gräsligt.
Men de verkar inte som om alla har samma aversion mot mitt namn. Caroline har inspirerat till många låtar, på gott och ont.

De låtar som är till mitt namns fördel är:
Lou Reed-"Caroline says II"("Caroline says" också för delen)
Chuck Berry-"His Daughter Caroline"
the Fortunes-"Caroline" (en doo wop låt till min ära, kan det bli bättre)
Beach Boys-"Caroline No"
Aerospace-"the Caroline I Know"
Neil Diamond-"Sweet Caroline"

De som varken stör eller förstör:
Fleetwood Mac-"Caroline"
Volbeat-"Caroline leaving"
Talk Talk-"Does Caroline Know"
Kate Nash-"Caroline's a Victim"
Jefferson Starship-"Caroline"
Concrete Blonde-"Caroline"

De värsta låtarna om mig:
Kaiser Chiefs-"Caroline yes" (om man ska sjunga om mig har man inte stora shorts på scen)
Status Quo-"Caroline" (Vämjeligt och så bredbent det kan bli utan att gå ner i splitt)
den absolut värsta med tillhörande trauma är förståss :
Shaggy-"Carolina"
Det var inte kul att gå i skolan då, höra den sjungas efter en flera gånger om dagen. I lunchkön i kön utanför klassrummet. Och jag har inte ens a på slutet.
Men det kunde varit värre, jag kunde hetat Anna. Ronny och Ragge förstörde nog skolgången för många Annor.

Dagens låt:
the Fortunes-"Caroline"

10 kommentarer:

Anonym sa...

sen har du ju "roses" med outkast, som handlar om en caroline.

på sofia ... jag tror jag hittade någon slags hysterisk modern salsadänga som hette så. en skam.

rocky sa...

jo Outkast fanns i mina tankar men det är nog bäst att den stannar där.

Jag kan en på Sophie men det är ju inte riktigt riktigt.

Alla smutsiga detaljer sa...

Ingen har någonsin användt mitt namn i en sång...

Anonym sa...

Velvet Underground (efter att Lou slutat) har ju en låt som heter Caroline. Typ singeln från den skivan tror jag. Kan också tipsa om att Sweet Jane och Blitzkrieg Bop är bra lära-sig-spela-gitarr-låtar.

rocky sa...

Smutsen:
Dags för ett namnbyte då.

Anonym:
Är inte velvet låten samma som Lou Reed Låten jag nämnde? Eller har jag rört ihop saker nu.

Går inte nämda låtar lite snabbt för mig vars största svaghet är att byta ackord snabbt.

Anonym sa...

VU släppte ju ett album efter att Lou lämnat. Släpptes 73 eller något. Tror Doug Yule skrev alla låtar. Caroline på den skivan har ingenting med Lous Caroline-låtar från Berlin att göra. Sen ska man väl egentligen inte kalla det VU. Men det är en annan diskussion.

Blitzkrieg Bop skulle jag nog anse vara en av de mest lättspelade låtar som skrivits. Det är ju samma ackord som tas bara på olika ställen. Sen att låten är snabb spelar ju ingen roll. Spela den långsamt när du lär dig. Sweet Jane är nog svårare men spela bara långsamt. Annars är ett tips att leta upp en låt som bara innehåller A, D och E eller liknande. Att lära sig gå från A till D är en bra nybörjarövning.

Alla smutsiga detaljer sa...

Aldrig!

Culkin sa...

"Caroline jag såg dig"
http://www.myspace.com/csdemoner

ännu en bra Caroline låt.

Culkin sa...

Föresten hade jag helt missat Magnus Carlson blinkningen i rubriken.

Anonym sa...

haha fuck you...



Oh Carolina! lalalala....