fredag 9 januari 2009

det började som en skakning på nedre däck

Eller med vid min städning igår med Billy Idol-"Sweet Sixteen".
Lukter ska tydligen kunna locka fram många minnen men det är musik som flyttar mig tillbaka i tiden.
Att vakna upp i en bil på en ödslig väg någonstans mellan Norrköping och Jönköping med pappas blandband i bilstereon på väg till Danmark. Och där kom lukten av nytänd cigarett och ljudet av en vinden genom en nervevad bilruta. Att somna om i hopp om att bli väckt till Jönköping för att se Trollet. Jag vet inte hur många somrar som jag spenderat i Gedesby men det är betydligt fler än dom gånger då jag faktiskt sett Trollet.
Med min southern comfort bredvid mig har jag gjort en pappa/bilresan till Danmark spellista så som jag minns det:
Billy Idol-"Sweet Sixteen"
Eric Carmen-"Hungry Eyes"
Fleetwood Mac-"Little Lies"
Bruce Sprinsteen-"the River" (min pappas absoluta favorit låt)
Eric Carmen-"All by Myself"
Cyndi Lauper-"Time After Time"
Hall & Oates-"Maneater"
Fleetwood Mac-"Big Love"

Jag vet inte om låtarna gör min far rättvisa, visst har han en förkärlek för saxofoner (mässings toaletter som han kallar det), men han hade säkert i åtanke att man inte kan smacka på värsta riffet med barn sovandes i bilen. Dagtid spelades the Clash-"Should I Stay or Should I Go" jämse med Bruce Sprinsteen-"Hungry Heart". Jag tror även att 10cc "I'm not inlove" var en frekvent förekommande låt nattetid. När jag hör någon av dessa låter blir jag lite små puttrig och varm inombords, ja det gäller även Hall & Oates. Nostalgi är tjockare/starkare än god smak.

Jag tror att jag överlag har haft en väldigt lyckosam barndom trots skilsmässa och en far som kanske drack mer än rekommenderat på helgerna. In kilat där emellan hade jag Bisse rundor, min pappa utklädd till anka som man skulle kasta bollar på och kurragömma i mörkret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag får också lite pappa/bilresa-associationer av din spellista.

rocky sa...

Det är Bruce och Fleetwood Mac som gör det va?