lördag 27 december 2008

It's a done deal!

Året tar slut på onsdag så jag är verkligen ute i sista minuten med min o ortodoxa årslista.
Det är svårt att summera nuet när man försöker hålla fast vid devisen "Det har inte gjorts någon bra musik sedan 1985".

Årets skiva:
Konkurrensen var hård i år i ena ringhörnan hade vi Gotland stolthet, räddarna av svensk rock'n'roll. I andra ringhörnan hade vi anglolfilernas försvarare från Glasgow där allt är friterat. Mitt i denna fight dök oemotståndlig brittisk pop upp i form av the Wave Pictures. Ingen riktig utmanare men värd att nämnas.
Pascal-"Galgberget" vs Glasvegas-"Glasvegas"
Jag hade rätt där den 15 januari när jag sa att året peakade då. Galgberget tar hem segern. Det är något speciellt att höra någon sjunga på sitt hemspråk med sådant driv och total avsaknad av romantiska eufemismer. "Det är sketen Rock'n'Roll och jag älskar det" som Lennart Persson skrev i Sonic och han kunde inte haft mer rätt. Det är Pascal som har insprirerat mig i mitt stundande gitarrköp. Kan dom kan jag.
Glasvegas föll på målsnöret, mycket pga den enorma hypen och för att jag har svårt att tro att deras andra skiva kommer bli lika bra som Pascals andra var.

Årets film:
I ett hav av Appatow filmer väljer jag något helt annat. "Batman the Dark Knight" trots att den var i längsta laget, trots att Christian Bale låter som John Black när han är Batman, trots Heath Ledger hypen. Det var dystert och storslaget. Perfekt kontrast till den tryckande hettan som vi hade i Stockholm under premiärhelgen. Låt oss minnas storheten i "Dark Knight" när nästa Batman har premiär då tydligen Eddie Murphy ska spela Gåtan, något som får mig att rysa av obehag.

Årets konsert/live:
Där var det lika hård konkurrens, förvånansvärt hårt i år då jag inte sett några drömakter.
I topp striden har vi kvällen på Luminaire i London med 3 band som slog mig med häpnad. "Unplugged" allsången under Wave Pictures och Bonnie Prince Billy Covern som Howard Hughes från Coming Soon gjorde kommer jag minnas resten av mitt liv.

Golvningen jag fick av Bob Log III på Debaser Slussen som tillhör ett utav mina smartare val, och visst är det så att en man i jumpsuit med glitter tryck på ryggen gör en mer än bara nyfiken.

Sist men inte minst Yvonnes återförening för "one night only" på Debaser medis. Aldrig har jag sett så många engarade människor i en Stockholmspublik. Det så kallade Stockhoms U:et var det inget som helst snack om. Jag kunde inte hjälpa att känna mig som en parasit den kvällen. Yvonne är ett band som betytt praktiskt taget inget för mig. Det är det där bandet som Olle skulle prata om när vi var nykära där i början av 2002. Jag är ett fan av Henric De La Cour. Han är den enda "kända" människan som man ser ute på klubbar och som faktiskt verkar ha kul och skrålar med i Shoreline när han står i baren och beställer en "Jack and Coke".
Jag utser Yvonne som vinnare i den här hårda striden, även om jag hellre vill säga Luminaire kvällen så väljer jag Yvonne. Jag har en käsnla att jag skulle uppröra en del om jag gjorde ett annat val.

Årets dansgolv:
Vilken jävla skitkategori! Jag ville bara ha en ursäkt för att få nämna festen i tunneln utanför Debaser. Det var jävligt kul och jävligt otippat och jag lärde mig en del saker där i tunneln. Bla att jag kan hela texten till "I'm so Excited", Thin Lizzy är jävligt bra och bara för att jag har en lång sjal runt halsen så blir jag inte Steven Tyler.

Årets BÄSTA:
Det som jag kommer att bära med mig i hjärtat som det allra bästa med 2008 i alla kategorier är Popquiz på Pet Sounds Bar i allmänhet, kvällen då vi kom 3:a i synnerhet. Det kändes oerhört stort att någon som jag, en hobby nörd med mycket bestämda åsikter slog proffsnördar som försörjer sig på sina åsikter. Den kvällen jag kom på bronsplatesn hamnade Fredrik Virtanen på "Runt 15:e" enligt honom själv. Fredrik Virtanen var min tonårs idol och han sista sida i Puls var det jag såg fram emot vecka för vecka. Att jag slog honom var stort, jävligt stort. En milstolpe i mitt 23 åriga liv.

Förutspåelser/förhoppningar in för nästkommande år:
Do Woop kommer att bli det nya svarta, Galsvegas kommer att gå i bräschen för det.
Electro/techno/house och allt vad det nu kallas kommer att gå en hård död till mötes
Jag läste att röd leopard kommer att vara i ropet när det gäller kläder så vi hoppas på att jag tar mod till mig och vågar använda min 3 år gamla klänning.
Jag ska lära mig riffet till "Black in Black"
SoBa tar hem en förkrosande seger i Pop Quiz!!!!

3 kommentarer:

Isabelle sa...

tack for den, underhallande lasning. jag alskar arsbasta listor. aven om batman-filmen ar det enda jag kan halla med om.

rocky sa...

Jo, jag vet. Jag är inte riktigt med i leken utan kör mitt eget race.

Alla smutsiga detaljer sa...

Gott nytt år, jag önskar dig en vinst i Popquiz i nyårspresent!