tisdag 17 februari 2009

As her paintings improved her kissing got worse

Jag uttrycker mig sällan om aktuella händelser eftersom jag vet mina begränsningar och dem slutar vid musik och popkultur. Så jag ska bara flika in en liten rad om Konstfack, deras elever med tillhörande debacle. I lördags gled vi in på en liten diskussion om kostfack, någon sa att vi borde bränna ner skiten. Jag erbjöd mig som frivillig, jag skulle göra det till en kostinstallation. Konst ska vara passionerat, det ska brinna.
Jag hatar konstfack men gillar konst så mycket som man kan som outbildad tjej vars mål med livet är att vinna ett muisk quiz.

Som sagt jag ska inte uttrycka mig om saker som sträcker sig utanför mina ramar.

Dagens låt:
Hefner-"Painting and Kissing"

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha! tycker jag visst du ska göra. kan man spela psyksjuk och krossa fönsterrutor kan man lika gärna bränna ner nåt eller misshandla nån. konst ligger i betraktarens ögon.

Alla smutsiga detaljer sa...

Tycker det var en väldigt rolig tanke (men ett tips är att låta det stanna vid en tanke). Jag undrar dock varför du hatar konstfack? Det skulle vara väldigt intressant att veta. Själv har jag väldigt ljumma känslor för institutionen, det är liksom genomskinlig för mig.

Anonym sa...

jag bara älskar den där konstdebatten. den är totalt polariserad, och jag personligen hoppas att de båda grupperna ska förgöra varandra.
för egen del är jag övertygad om att de som hatar konstfack och vill dra in deras pengar, bland högerfolk, utgör samma trupp som tuggade fradga över yttrandefrihetens primat när lars vilks tecknade rondellhundar. för då var det ju bara såna där muslimer som drabbades av konsten.

rocky sa...

Mitt hat mot konstfack grundar sig nog i att jag finner dem pretentiösa och överanalytiska. Sedan tycker har jag lite svårt att greppa hur man lär någon skapande,

Anonym sa...

och det har du helt rätt i. det var någon artikel i svd där de frågade elever på konstfack om deras syn på odell-aktionen och efter att bara ha sett bilden till artikeln hade man ju blivit värvad till en närmast fascistisk syn på kultur. (därav mitt hopp om att de förgör varandra).
lära någon skapande är görbart i stor utsträckning, men de gör ju dessutom anspråk på vetenskaplighet. det finner jag mycket mer problematiskt.