onsdag 2 september 2009

Time is on my side.

Tid är en viktig aspekt i samband med musik. Få låtar behöver vara längre än 3 minuter och om dom nu tickar in på mer är det bäst att det är värt det. Att man pushar på lite extra. Tex: "this Corrosion" är precis 10.59 lång men det är inget man känner av. Igår såg vi Lily Allens "Fuck You" på VH1 och det är en typsik 2.30 låt. Eller den borde vara det men är 3.43 och till vilken nytta?
Tacka vet jag the Germs-"What We Do is Secret" som nöjer sig med 44 sek och Wire-"Field Day for the Sundays" som är 28 sek lång/kort.
Det jag på något sätt försöker komma fram till är att den ultimata låt längden är 2.30.

Dagens låt:
Wire-"It's so Obvious"

4 kommentarer:

sofia sa...

på ett spinningpass är tiden alltid utmätt i låtar. "vi har bara tre låtar kvar" - det kan ju betyda vadsomhelst. men man bara ok, nu jävlar ska jag trötta ut mig, det är ju bara tre låtar kvar.

rocky sa...

3 låtar är inte ett tidmått, lika lite som att det står 3 minuter socker i ett recept.

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast, när jag är ute och springer tänker jag - nu har jag sprungit i 3 låtar och har bara....låtar kvar. Annars håller jag med, tror jag.

rocky sa...

men i det fallet skulle jag säga att låtarna är ett avstånds mått.