tisdag 16 juni 2009

Mother, tell your children not to walk my way

När jag åkte till jobbet idag råkade jag höra (läs tjuvlyssna) två pappor diskutera och grämma sig över sina tonårsdöttrar. Att dom bara vill hänga inne i stan, att dom surar när dem åker ut på landet och deras vänner med dåligt inflytande osv, osv. Då insåg jag att jag kanske var den bästa tonårs dottern man kunnat önska sig.
"Brist" på vänner (det räcker gott och väl med 3 stycken), narcissism och ett allmänt hat mot min omgivning och min uppväxtort bidrog till att jag mest stannade hemma och grävde ner mig bland skivor. Visst det kan inte varit så lätt för min mamma att tampas med någon som ibland drabbades av "depressioner" (jag var så dramatisk), men det måste ha känts lugnare att ha en gråtande dotter som ligger i sängen och lyssnar på Placebo en fredagskväll än en dotter som är ute och ränner.
Jag har alltid gillat min mamma, alltid umgåtts med henne.. Vi brukade spela badminton ihop och när jag var ännu yngre åkte vi skidor på söndagsmorgnarna. Sommaren när jag fyllde 16 var det bara jag mamma och hennes sambo Robert som åkte till Danmark under 2 veckors tid, och det var så jäkla mysigt, och det har ju inte skadat att jag känt Robert under hela min uppväxt.
Men hon har alltid bara varit min mamma aldrig någon "kompis". Jag har "guilt trippat" henne många gånger och vi har bråkat så det räcker men jag har fan aldrig varit otacksam som döttrarna i det avlyssnade samtalet verkade vara.
Och så träffade jag Olle vintern 01-02 och slog mig till ro, så nu är det jag som ser efter mamma. Min mamma är bäst och ingen gör lika goda kanelbullar som hon.
Jag är en sådan morsgris.

Dagens låt:
the Shirelles-"Mamma Said"

6 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Å vad synd att det inte finns en "gilla-knapp"...

Anonym sa...

om man bortser från min lilla period då jag bodde i ett kollektiv med 7 punkare och drack hembränt varje dag så var vi nog ganska lika. jag satt mest hemma och just grävde ner mig i skivbackar. att jag sen inte åt nåt och skadade mig själv på allehanda makabra sätt var väl kanske en sida man ska bortse ifrån. hon visste i alla fall att jag inte var ute och skadade mig själv.

rocky sa...

ASD:
Vad är en "gilla-knapp"?

fredrik:
Kollektiv? där förlorade jag nästan (men bara nästan) min respekt för dig ;).

sofia sa...

halva tonårstiden var jag hemma och lyssnade på musik, andra halvan var jag ute med ett 6-pack eggers på valfri söderfest. men jag tror man hade kunnat ha en värre tonåring, trots allt.

Culkin sa...

Fan sitter du inte minst som krönikör på valfri tidning för?

Alla smutsiga detaljer sa...

Kära nån, en gillaknapp är en grej ´som finns på facebook när någon skrivit något bra, roligt eller fyndigt som man håller med om eller känner igen sig i. I detta fallet känner jag igen mig både som dåvarande barn och nuvarande mamma :-)