lördag 13 november 2010

quiz this.

Jo det där med quizet. Jag var mest nervös över själva tekniken men vi fick så fin hjälp av bartendern att det löste sig ganska snabbt. Lite öl/vin biljetter på det så var jag varm i kläderna och nöjd med mitt val av stammishak.
Något annat som jag oroade mig över att det quiz som vi skapat skulle vara alldeles för lätt. Hairmetal ballader, 90-tals hittar och Kanadas stoltheter. Tänk då min förvåning när man fick höra kommentarer om att det var det svåraste quizet någonsin. Något som jag fortfarande inte riktigt köper. Det var över lag välbekanta låtar, inga b-sidor eller obskyra skivbolag. Jag är faktiskt rätt så chockad över att folk kan så lite. Det är visst bara 90-tals indie från staterna och skäggiga gubbar som gäller. Folk är för nischade och saknar bredd.
Eller så är det helt enkelt så att jag har någon form av bokstavskombination, det skulle förklara min sociala inkompetens och att jag aldrig riktigt passar in. Inte ens bland folk som skulle klassas som "my people".

Sedan fick vi klagomål över att det var så lite kvinnliga artister med. Ok, sorry grabben men jag lyssnar inte på musik efter kön så jag reflekterar inte ens över sådant. Och just därför vägrar jag kvotering också. (Men vi är ändå 3 tjejer i laget och en kille och vi spelade the Slits, Cheryl Cole, Mariah Carey och en del annan x x kromosom mix).
När vi ändå är inne på det spåret kan jag väl passa på att gnälla över att de som kom fram för att säga att vi spelade bra pausmusik pratade med Olle först även fast jag stod precis bredvid. Bara en sådan sak.
Hur som helst, ett jätte grattis till Bobby tonys som äntligen fick ta hem en vinst. Så jävla värdiga vinnare. Nu får ni våndas i en månad och gör inte om vårt misstag att försöka ta quizet utanför dess bekvämlighetszon. Folk kan bara musik som de själva gillar.
Jag står ensam kvar med min asbergers, jag kan lika gärna krypa tillbaka in under trappan med mina lexikon och stanna där.
I december byter jag lagnamn till AD/HD eller något.

(Jag bjuder på en nedladdningslänk av vårat facit och hoppas att en vänlig själ säger att det är alla andra som är korkade och inte jag som är sjuk.)

3 kommentarer:

fredrik sa...

kan nog tänka mig varför många tyckte det var svårt. jag hade nog haft lite problem med det också. men det är ju alltid skillnad att sitta på plats mot att se allt på papper.
jag tycker nog alltid att facit är svårare än praktiken.

rocky sa...

Jag utgick bara från att de som har vunnit över mig flera gånger borde kunna det jag kan och lite till. Men de slösar väl lite för mycket tid tillsammans med vänner och socialt umgänge när jag sitter på min kammare och "studerar".

fredrik sa...

tyvärr är väl väldigt många lite insöade på just det dom tycker om och orkar eller vill inte se in i annat.
jag tycker jag är rätt snäv men om man ska se till helheten har jag en jävla bredd.
från urskogsdub till minimalelectronica till drum n bass till göteborgsk ångestpop med baseballträn till brutal crust till glammig manics och vidare in i britpopträsket till jävligt hård synth.
det enda jag inte lyssnar på är dumtechno, klassiskt, ledsna amerikanska män med rutig skjorta som helst vill hugga ved, slemmig hårdrock och dansband, typ.

jag ger er tummen upp. eller dig, för jag har en känsla av att det var du som gjorde merparten. det var ett bra quiz. på papper får jag ju säga eftersom jag inte var med live.