fredag 19 november 2010

the I cant see you

Såhär dålig syn har jag. Såhär tjocka är min glas. Tjockare än colabottnar.
När jag gick på dagis och fick glasögon blev jag kallad för glasögonorm. Det är kanske världens sämsta diss. Jag förstår inte hur det kan upplevas som kränkande nu. Då var det en annan femma. Jag jagade ikapp dem och bet dem jävla ungarna. Hårt bet jag. Sedan kallade ingen mig för det igen. Därifrån kommer min uppfattning om att våld löser en hel del. Även om jag slapp glasögonorm som epitet kunde jag inte komma undan att jag var ett freak. Jag var inte söt som barn. Verkligen inte. Då får man vara rolig istället. Och jag är så jävla rolig, ett komiskt geni med socialfobi. Söt är jag fortfarande inte. Och jag tar faktiskt jävligt illa åt mig av folk som sportar så kallade "nördglasögon". Det är mitt handikapp som görs till en festlig accessoar. Samma accessoar som jag blev mobbad för. Det är inte så att jag springer omkring med en vit käpp bara för att det skulle matcha mina kläder.
Så infantil och osäker är jag.
(Jag har så dålig syn att jag inte ens kan se det roliga i det hela)

4 kommentarer:

sofia sa...

min kille och hans syrra är typ blinda utan linser. när det är så handikappande fattar jag inte varför man inte kan få lite subventionerade linser eller glasögon. hade det varit en hörselnedsättning hade de ju fått hur mycket hjälp som helst.

rocky sa...

precis vad jag har tänkt på i flera år. Åtminstone att man borde få kunna göra avdrag när man deklarerar.

(jag är nästan så blind att jag inte kan ha linser, jag har den näst högsta styrkan)

fredrik sa...

kan tänka mig att många anser mig vara den kategori som sportar "nördiga" glasögon bara för sakens skull. så är det inte. jag vill inte ha glasögon. jag råkade bara hitta ett par som jag trivs i. och dom råkar vara stora. inte tjocka, bara stora, i mångas ögon i alla fall. jag tycker inte dom är ett dugg märkvärdiga.
tyvärr tar inte mina ögon emot linser. det blir bara trettiofem liter grus, och det är inte så bekvämt.

rocky sa...

Jobbigt, jag skulle inte klara mig utan linser. mest för att jag är ful med glasögon och mina ögon blir så små bakom mina tjocka glas.