tisdag 25 maj 2010

To all the t-shirts I loved before

Jag var 11 år när jag fick min första band t-shirt. Den var med Worlds Apart på, ett one hit wonder boy band. Hitten, om det nu ens var någon större hit någon annanstans än där jag bodde, hette "Je te Done". Jag var inte ens särskilt såld på dem men pappa kände en kille som ägde en skivaffär så han hade fick dem gratis, en till mig och en till min syrra som var boy band fanatiker. När hon var 13 år åkte hon med min farmor till London och sedan Skottland köpte hon ett stort vykort (A3 format) av Mark Owen som hon krampaktig höll fast i hela vägen hem. Gud förbjude att Mark skulle bli skrynklig.
Efter Worlds Apart episoden fick jag en med Spice Girls. En "bootleg" t-shirt som var mycket snyggare än de officiella. Den gillade jag skarpt även om jag inte ville ha på mig den i skolan.
Sedan gick jag vidare till Sex Pistols och the Clash som jag flitigt använde både på fritiden och i skolan. Dessutom gjorde jag en hel del egna. Jag broderade T.rex relaterade saker med kedjestygn på svarta bas tröjor från H&M. Väldigt punk möter Hemmets Journal. Jag var en riktig hejare på brodyr.
Jag fick också en KISS tröja av mammas sambo som jag använde på idrotten, den blev aldrig svettig. En Ramones tröja smög sig in där i mellan också. En egen gjord"Culture, Alienation, Boredom and Despair" och en "Motorcycle Emptiness" i Harley Davidson stil men "Baby I'm Bored" på ryggen.
En riktig T.rex tshirt samt hemmagjorda med Pink Grease och Fad Gadget.
Och på senare tid har jag lyckats ackumulera mig en diger samling.
Human League
Prince
Judas Priest
Guns n Roses
KISS
the Specials
Einstürzende Neubauten
Bruce Springsteen
Run DMC
Men jag är i desperat behov av en Beastie Boys, Van Halen, AC/DC, Led Zeppelin,Thin Lizzy, Aoersmith och drömmen: Soft Cell med "Non Stop Erotic Cabaret"omslaget och Depeche Mode "Construction Time Again". Band t.shirts den enda ultimata uniformen.

Dagens låt:
Depeche Mode-"And Then..."

2 kommentarer:

sofia sa...

jag vill ha min van halen, men det verkar svårt. orkar inte med ebay och att försöka översätta herrstorlekar på 80-talet.

rocky sa...

vem vet, den dyker kanske upp på Urban Outfitters. Dom har en massa skumma t-shirts där. Min Human League är därifrån, och en specials som jag glömde nämna.